Välkommen iPad 2

Apple har gjort det igen. Det fortsätter att äga över 90 procent av tabletmarknaden. Än en gång kör de fullständigt över alla konkurrenterna samtidigt och visar upp en platta med lite ny design, kamera och bättre processor under skalet. I övrigt precis samma platta.

Hur kan detta vara möjligt? Varför lyckas Apple när ingen annan gör det? Jo, Apple har under många år byggt upp en plattform för försäljning av musik, appar, podcasts, där det är lätt att sälja och framförallt, lätt att köpa. Man förespråkar dessutom en human prissättning på appar för att hellre sälja mycket till ett lågt pris än lite till ett högt. Att det finns så pass många appar för sju kronor medför att även den oinvigde nyblivne iPhone/iPad ägaren inte kan motstå att skaffa kontot och ange sina VISA-kortuppgifter. När väl detta är gjort en gång har appstore hittat en otrolig balans mellan ”lätt att handla” och ”farligt att handla av misstag”. Till och med den äldre generationen, de som fortfarande tycker att näthandel verkar farligt, har omfamnat lättheten att skaffa nya appar.
Mina föräldrar, som ofta ringer mig när de ska handla något på nätet, köper nu appar till iPhone och iPad utan att egentligen fundera över att de köper med sitt VISAkort. Eftersom det är så billigt syns det knappt i plånboken heller.

Visst, jag kan inte sticka under stol med att jag  tycker att Apples produkter är snygga, gedigna, stabila och helt fantastiska. Tillsammans med operativsystemet så är de de bästa produkterna som någonsin skapats hittills. Det som jag dock ser som en nackdel slutänden för oss slutkonsumenter är att konkurrensen hittills är obefintlig i alla fall vad gäller iPad:en.

Det är bara att gratulera Apple till ännu en kassako. Snygg design, geniala affärsmodeller, långsiktiga mål och stort konsumentförtroende är framgångsreceptet.

Niklas Lagström

Niklas Lagström driver Lagrafica, ett företag som arbetar med att producera video för webben främst för reklam och marknadsföring. Vårt fokus är att konvertera våra uppdragsgivares produktioner till nya kunder. Vi samarbetar med de bästa reklam och kommunikationsbyråerna för att mäta nyttan och effekten av investeringen hos oss.
För att kunna leverera en helhet erbjuder även Lagrafica tjänster inom produktfotografi och Wordpressutveckling.