Så fungerar Googles ranking

När jag bygger webbsidor i WordPress för jag ofta frågan av kundera hur de kan öka sina chanser att deras sida ska rankas högt i Googlesökningar. Därför har jag sammanställt några enkla tips som du bör tänka på när du publicerar på webben.

Dock vill jag säga att i WordPress och säkerligen flera andra system att driva hemidor och bloggar i.
Men först:

Hur fungerar Google sökverktyg?

Google använder något som heter ”Crawler” eller ”Spider”. Det är ett datorprogram som med jämna mellanrum söker av hela nätet efter ny information och nya sidor. När den hittar nytt material indexeras det och blir sökbart i Google.Denna crawler använder sig av ett antal variabler för att anta att sidorna innehåller kvalitativt och vettigt material. Detta för att du ska slippa t.ex. Viagraförsäljning och porr i de högsta träffarna.
Google ”läser” inte vad det står i innehållet på din sida och avgör om den är bra eller inte, det skulle inte en maskin kunna göra. Google söker bl.a. istället efter taggar i html-koden för att avgöra om din sida håller god standard samt i vissa fall hur mycket text du har på din sida.
Har du två meningar i text på din sida kan Googles sökrobotar rent statistiskt anse att din sida inte innehåller kvalitativ information. Givetvis kan det vara fel, men robotar går efter en komplex sannolikhetskalkyl och inte sunt förnuft eller värderingar.

 

Några saker Google sökverktyg letar efter:

 

  • Sidans namn
    Detta bör vara en bra rubrik som säger något om innehåller
  • Sidans beskrivning
    Här skriver du i c:a 60 ord vad sidan innehåller. Detta är sedan vad som kommer att stå under sökträffen i Google
  • Nyckelord
    Här kan du lägga in ett antal ord som är viktiga för innehållet och som du anar att de som söker efter din tjänst kommer att söka på i Google
  • Rubriker
    På en webbsida finns flera olika rubriker, de kallas på HTML-språk H1, H2, H3 osv.
  • H1 är största rubriken och är oftast sidans namn.
  • H2 Är ofta avdelningarna eller sidrubriker
  • H3 underrubriker osv.

 

// WORDPRESS INFO: När du arbetar i WordPress Skapas denna formatering automatiskt. Rubriken på din sida får rätt formatering. Ingress, text och underrubriker likaså. //

 

Inom kort kommer en artikel om hur du skapar kvalitetsinnehåll på nätet som uppskattas både av dina kunder, läsare och sökmotorerna.
/Niklas

Niklas Lagström

Niklas Lagström driver Lagrafica, ett företag som arbetar med att producera video för webben främst för reklam och marknadsföring. Vårt fokus är att konvertera våra uppdragsgivares produktioner till nya kunder. Vi samarbetar med de bästa reklam och kommunikationsbyråerna för att mäta nyttan och effekten av investeringen hos oss.
För att kunna leverera en helhet erbjuder även Lagrafica tjänster inom produktfotografi och Wordpressutveckling.